• Silje Helle-Hansen

Frisk og sunn jordbærsorbet som styrker kroppen i møte med allergi sesongen!




Når våren nærmer seg føles det alltid godt å gjøre en liten oppgradering, både på utsiden og på innsiden med friske og inspirerende godsaker som også gjør godt! Men våren kan være en tøff sesong, spesielt hvis man sliter med pollenallergi. Da er det godt å vite at kostholdet kan hjelpe! Jeg er en stor tilhenger av å møte alle helserelaterte utfordringer på en helhetlig og naturlig måte - først og fremst gjennom kostholdet. Teoriene rundt hvorfor allergi for pollen og gress oppstår er mange, men noen har funnet en naturlig løsning på problemet, nemlig å tilføre mer 1,3-1,6 betaglukaner i kostholdet.

Det finnes flere typer betaglukaner, du har kanskje hørt om dem som finnes i havre, men de jeg snakker om her er en spesiell type betaglukan som heter 1,3-1,6 betaglukan. Norske forskere har faktisk vært med å utvikle noe av forskningen bak det. Du kan lese mer om den forskningen i en interessant artikkel, som du finner her.

1,3-1,6 betaglukaner høres kanskje komplisert ut fra navnet, men sannheten er at dette er noe man før i tiden fikk store mengder av helt naturlig gjennom kostholdet. I dagens bearbeidede kosthold er det dessverre så godt som ikke-eksisterende. Årsaken til dette er at vi bruker mye mindre naturlig fermentert mat, vi pasteuriserer det meste, og det brukes mye sprøytemidler på både korn, frukt og grønt. Løsningen for de fleste kan være å øke inntaket gjennom et naturlig mat-tilskudd.


Ved å tilføre mer 1,3-1,6 betaglukaner til kostholdet, vil man trene opp immunsystemet, akkurat som en personlig trener kan hjelpe oss å trene opp musklene våre. Funksjonen til 1,3-1,6 beta-glukaner er å aktivere/styrke celler i det medfødte immunsystemet slik at de kan handle raskere og mer effektivt. Men de overstimulerer ikke immunsystemet, så det kan trygt brukes selv om man skulle ha autoimmune utfordringer!

Studier viser at man ved å tilføre 1,3-1,6 betaglukaner gjennom kostholdet vil:

- Styrke immunsystemet generelt. - Styrke helsen generelt. - Beskytte mot de skadelige effektene av stress. - Få mer energi og bedre mental klarhet.

Hvis du vil lese mer om forskningen rundt dette kan du gjøre det her.


Selv så elsker jeg å "lure" masse sunne ingredienser inn i hverdagsmaten, og ekstra gøy er det hvis jeg samtidig kan lage noe som barna ELSKER! Denne supre-jordbærsorbeten er noe barna mine elsker (mannen min også forresten!), og den er super enkel å lage! Jeg serverer den gjerne som en supergod, sunn og enkel dessert dersom vi får uventede gjester (har alltid noen pakker med økologiske jordbær i frysen!) Så her er oppskriften min på deilig jordbærsorbet med noen "lure" ingredienser som virkelig oppgraderer desserten til et velsmakende og nydelig mat-tilskudd ;-) Dette trenger du:

1 pakke økologiske frosne jordbær 2 ss økologisk kaldslynget sommerhonning* 1 økologisk eggeplomme 1 ts økologisk vaniljepulver 1 ss økologisk kollagenpeptid pulver (kan droppes) 2 ss myse (kan droppes, men vil gjøre den enda sunnere. Du kan også bruke vitabiosa eller noe lignende) Innholdet i 3 kapsler Zinzino Protect/betaglucan (1,3-1,6 betaglukaner - kan droppes)

Dette gjør du:

1. Ta de frosne jordbærene ut av frysen noen minutter før du skal tilberede dem.

2. Legg jordbærene sammen med de andre ingrediensene i en food prosessor med S blad og kjør til en jevn masse.

3. Bruk gjerne en slikkepott til å dra massen ned fra sidene underveis.

4. Når massen har oppnådd ønsket sorbet konsistens er den klar.

5. Bruk skje til å ta den i passelige serveringskopper, dryss litt kakaonibs eller revet mørk sjokolade, kokoskrem eller kokosflak på toppen.

6. Nytes med en gang. * Jeg foretrekker min sorbet frisk og lite søt, men barna liker den litt søtere. Her kan du tilpasse søtningen til den søthetsgraden som du selv foretrekker. Du kan også droppe honning og heller bruke et par stevia dråper, eller ingen søtning i det hele tatt. Økologiske jordbær smaker egentlig veldig søtt i seg selv. Dette kan du bruke på toppen for å gjøre den både sunnere og bedre: Kokoskrem** Litt rå kakaonibs Kokosflak Slik lager du kokoskrem: Kjøp en boks med kokoskrem uten konservering eller tilsetninger (selges på Obs eller Meny), og sett boksen (jeg velger den i pappboks og ikke hermetikk) i kjøleskapet i god tid før du skal bruke den. Åpne boksen og ta ut den tykkeste delen av kremen på toppen. Ta denne i en liten skål, tilsett bittelitt vaniljepulver og en liten skje økologisk lønnesirup (tilpass søtning til ditt behov). Visp dem sammen til det oppnår en fluffy konsistens. Perfekt på toppen av jorbærsorbeten. Med ønske om en allergi-FRI, sunn og velsmakende vår!!

Siste innlegg

Se alle