• Silje Helle-Hansen

Kunne du tenke deg MER energi?



Vi lever i en verden hvor mange mennesker er utbrent, sliten og lav på energi.... Energidrikker selger som aldri før, og mange lever på en «kunstig» energi ved hjelp av helseskadelige energidrikker, for mye sukker og store mengder koffein. Sannheten er at dette ikke egentlig gir ekte energi, men kroppen responderer med adrenalin og kortisol (=stress) på de stimulerende stoffene den får tilført. Resultatet er at man går rundt med forhøyede adrenalin- og kortisol nivåer (stress), helt til kroppen ikke makter å produsere mer (=sliten). Hvis du kjenner at dagen kan bli tung uten at du starter med en kopp eller flere med kaffe, kanskje et sukkerkick utpå dagen og så litt påfyll med kaffe utpå ettermiddagen igjen, er sannsynligheten stor for at metabolismen din og dine nivåer av «fritt T3» ikke er optimale... Fritt T3 er avgjørende for energi metabolismen i kroppen. Men mange går rundt med for lave nivåer på grunn av endringene som har foregått i et gjennomsnittlig kosthold de siste generasjonen. Jeg vil gi deg en forenklet forklaring på hvordan dette henger sammen, så du kan få litt kunnskap om hvordan du kan få tilbake energien som du naturlig hadde da du var yngre. Stoffskiftet og energiproduksjonen. En utbredt grunn til mangel på energi, vektøkning og smerter i dagens samfunn er utfordringer med stoffskiftet. Stoffskiftet styres av hormoner som produseres av en liten sommerfugl-formet kjertel som sitter i halsgropen. Skjoldbruskkjertelen produserer hormoner som bestemmer hvordan cellene skal bruke energi. Skjoldbruskkjertelen tar opp jod fra maten vi spiser, og transformerer det til hormonene tyroksin (T4) og trijodtyronin (T3). Men fordi jodmangel er vært utbredt i dagens samfunn (i følge American Thyroid Association står nærmere 40 % av verden befolkning i faresonen), er det mange som ikke har en optimal produksjon av disse hormonene. Dette blir i mange medisinske miljøer definert som jodresistanse. Dersom skjoldbruskkjertelen fungerer optimalt, vil T4 omgjøres til såkalt «fritt T3» i vevene, og spesielt i leveren. Fritt T3 er ikke bundet til et protein, og er meget metabolsk aktivt i kroppen vår. Fritt T3 er en viktig nøkkel til vektregulering, energi og humør. Men lave nivåer av fritt T3 vil ikke bare føre til redusert energi og utfordringer med vektreduksjon, det vil også føre til utfordringer med hjertet, hjernen og andre indre organer. En optimalt fungerende skjoldbruskkjertel er derfor en viktig indikator på vår generell helsetilstand! Årsaker til vanlige utfordringer med stoffskiftet. Som nevnt er jodmangel svært utbredt og en viktig grunn til at mange sliter med stoffskiftet og energi. En annen grunn er at lavkaloridietter har vært så populært i mange år. Reduserer man energi inntak i mer enn 96 timer i strekk, vil nivået av det energi givende frie T3 synke kraftig. Dersom du har testet stoffskiftet ditt hos legen, er det som regel TSH som sjekkes. TSH (Tyroksin Stimulerende Hormon) produseres av en liten kjertel i hjernen (hypofysen) som regulerer tyroksin produksjonen ved å respondere på T4 og T3 i blodet. Som sagt må T4 omgjøres til fritt T3 i leveren og i vevene. Dette fungerer bare som det skal ved normalt stoffskifte. Men ved jodmangel (jodresistanse) i skjoldbruskkjertelen kan man produsere helt normale nivåer av TSH, men likevel ha en svært suboptimal metabolisme, inkludert farlig lave nivåer av fritt T3. For å finne ut om man er i faresonen er det derfor best å se på typiske symptomer: 1. Hormonelle ubalanser, spesielt kjønnshormoner og reproduksjons problemer. Grunnen til dette er ofte at når metabolismen er suboptimal, vil ikke cellene produsere nok energi til daglig forbruk. Da vil binyrene ta over jobben ved å produsere mer kortisol og adrenalin. Men denne funksjonen er ikke ment å blir brukt til daglig energi produksjon, men i situasjoner hvor man trenger et plutselig boost av energi (fight eller flight reaksjon). Dersom binyrene må ta over for skjoldbrukskjertelen over tid oppstår såkalt «binyre utmattelse», som igjen går ut over evnen og lysten til å reprodusere. Kroppen opplever dette som å konstant være i en stresset tilstand eller såkalt «fight eller flight» modus. Fysiologisk sett står kroppen konstant ovenfor «fare», og reproduksjon og kjønnshormoner er da ikke en prioritering for kroppen. 2. Depresjon/nedstemthet. Studier viser en sterk sammenheng mellom lavt stoffskifte og depresjon, spesielt ved forekomsten av lavt fritt T3. 3. Vektutfordringer. Lavt stoffskifte og lav forekomst av fritt T3 vil gjøre det vanskelig å redusere vekten. Spesielt ser man at fettet rundt magen har vanskelig for å slippe taket, til tross for iherdig innsats med dietter og mosjon. 4. Andre symptomer som er typiske ved lav T3 eller suboptimal metabolisme er følgende: Sensitiv på kulde, forstoppelse, tørr hud, heshet, muskelsvakhet, økt kolesterol, muskelsmerter, stivhet og smerte i ledd, uregelmessige sykluser (for kvinner), nedsatt hjerterytme, tynt hår og nedsatt hukommelse. Hva kan du gjøre? 1. En viktig faktor er å hjelpe kroppen å ta opp tilstrekkelige mengder med jod. Da er det IKKE bare å pøse på med et tilskudd, for jod er ikke bra om man skulle ende opp med for høye nivåer heller, og kan da lede til de samme problemene som nevnt ovenfor. Men en ting som er utbredt i et moderne kosthold er matvarer som blokkerer skjoldbruskkjertelens evne til å ta opp jod fra maten. Dersom man reduserer på disse, samt passer på at kroppen har et godt opptak av næringsstoffer generelt (ref artikkel om balanse mellom omega 3 og 6, samt en god fordøyelse) vil man hjelpe skjoldbruskkjertelen å gjenopprette en normal produksjon av stoffskifte hormoner. Matvarer som kan redusere opptaket av jod er: - Grønnsaker fra korsblomsfamilien. Disse inneholder enzymer som kan lede til blokkering av jod opptak. De mest vanlige grønnsakene i denne familien er blomkål, brokkoli, kål, kinakål og rosenkål. Dette betyr ikke at du trenger å kutte dem helt ut da de også har mange helsefordeler, men å redusere inntaket kan være en god ide om du har utfordringer med stoffskiftet. De jodblokkerende enzymene vil bli redusert ved koking. - Soya. Soya inneholder både enzymer som blokkerer jod opptak, samtidig inneholder de østrogenlignende stoffer som kan forstyrre hormonbalansen ytterligere og gjøre vektreduksjon vanskelig. - Hvete. Hvete inneholder apigenin som forstyrrer jod opptaket. Det er spesielt hvetegluten som er problemet. Men glutenfrie alternativer er heller ikke å anbefale da de ofte inneholder flere former for modifisert stivelse og sukker. En bedre løsning er å spise syrnet mel (surdeigsbrød), for da er gluten og andre stoffer som hindrer næringsopptaket nedbrutt. - Alkohol. Alkohol reduserer skjoldbruskjertelens evne til å produsere tyroksin hormoner samtidig som det reduserer organenes evne til å respondere på stoffskifte hormonene. Igjen her er nøkkelen moderasjon, man trenger ikke kutte det helt ut, men kraftig begrense inntaket. 2. Redusere hvor mye du utsetter deg for toksiner fra miljøet. Dessverre inneholder mye av mat emballasjen vår, vaskemidler og kosmetikk flere hormon forstyrrende stoffer som kan ødelegge stoffskiftet vårt. Verstingene du bør holde deg unna er plast, parabener og sprøytemidler. 3. Tro det eller ei – men for HARD trening vil redusere metabolismen over tid. Her gjelder samme prinsippet som med «binyreutmattelse» som forklart ovenfor. Forskning viser at lavkalori dietter kombinert med langvarig (mer enn 40 minutter) utholdenhetstrening, kraftig reduserer metabolismen og forekomsten av fritt T3 i blodet. Det er bedre med lavintensitet trening med intervaller på 2-4 minutter med høy intensitet. Konklusjon. Hvis du kunne tenker deg MER energi i hverdagen, og tenker at du kanskje ikke har en helt optimal metabolisme, kan det være lurt å ta med disse små tipsene i hverdagen din: – Sør for å jobbe med et optimalt næringsopptak ved å være i balanse mellom omega 3 og 6 på cellenivå (se eget innlegg om dette), spis mat som bedrer fordøyelsen (se egen artikkel om dette også), spis næringstett mat og reduser jodblokkerende matvarer – spesielt kan det være smart å kutte ut hvetegluten og soya så mye som mulig. – Vurder å bytte ut lange kardio-intense økter med intervall trening og basis trening. – Om du trenger vekt reduksjon, så hold deg unna lavkalori dietter eller ekstreme dietter som kutter ut en hel næringsgruppe (for en optimal metabolisme trenger vi fett (BÅDE mettet og umettet!), proteiner og karbohydrater!) - prøv heller rotasjonsdietter som kutter ned på inntaket noen dager, men så øker inntaket igjen for å unngå for lave T3 nivåer i kroppen. Hold deg unna inflammatorisk mat som vegetabilske oljer, trans-fett, soya, prosessert kjøtt (prøv å finne økologisk og gressforede kilder), raffinert mat, for mye sukker og kunstige søtnings stoffer.

Mer lesning her;


– https://www.thyroid.org/iodine-deficiency/


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26069028 Dietary restriction

causing iodine-deficient goitre


Carani, C., Isidori, A. M., Granata, A., Carosa, E., Maggi, M., Lenzi,

A., & Jannini, E. A. (2005). Multicenter study on the prevalence of

sexual symptoms in male hypo-and hyperthyroid patients. The

Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 90(12), 6472-6479.

Bhasin, S., Enzlin, P., Coviello, A., & Basson, R. (2007). Sexual

dysfunction in men and women with endocrine disorders. The Lancet, 369(9561), 597-611.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27075805 The association of

elevated plasma cortisol and Hashimoto’s Thyroiditis, a neglected part of immune response.


Maggi, M., Buvat, J., Corona, G., Guay, A., & Torres, L. O. (2013).

Hormonal causes of male sexual dysfunctions and their management

(hyperprolactinemia, thyroid disorder, GH disorders, and DHEA).

The journal of sexual medicine, 10(3), 661-677.


Carani, C., Isidori, A. M., Granata, A., Carosa, E., Maggi, M., Lenzi,

A., & Jannini, E. A. (2005). Multicenter study on the prevalence of

sexual symptoms in male hypo-and hyperthyroid patients. The

Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 90(12), 6472-6479.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3246784 [2] The Link

between Thyroid Function and Depression


Consequences of excess iodine. Nat Rev Endocrinol. 2014 Mar; 10(3):

136-142.


More than adequate iodine intake may increase subclinical hypothyroidism and autoimmune thyroiditis. European Journal of Endocrinology(2011) 164 943-950


Iodine intake as a determinant of thyroid disorders in populations.

Best Pract Res Clin Encocrinol Metab. 2010 Feb;24(1):13-27


Iodine toxicity from soy milk and seaweed ingestion is associated with serious thyroid dysfunction. Med J Aust. 2010 Oct

4;193(7):413-5.


Iodine Excess as an Environmental Risk Factor for Autoimmune

Thyroid Disease. Int J Mol Sci. 2014 Jul; 15(7): 12895-12912.


Iodine toxicity from soy milk and seaweed ingestion is associated with serious thyroid dysfunction. Med J Aust. 2010 Oct 4;193(7):413-5.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6748921 Thyroidal changes

associated with endurance training in women


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9160814 [7]Endurance

training with constant energy intake in identical twins: changes over time in energy expenditure and related hormones.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3900181 [1]effect of low carb

diets on thyroid function


Screening and Treatment of Subclinical Hypothyroidism or Hyperthyroidism. Comparative Effectiveness Reviews, No. 24.


Thyroid Hormone Concentrations, Disease, Physical Function,

and Mortality in Elderly Men. Clin Endocrinol Metab. 2005

Dec;90(12):6403-9.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27075805 [11]The association

of elevated plasma cortisol and Hashimoto’s Thyroiditis, a

neglected part of the immune response.


Cold stress, reverse T3 and lymphocyte function. Alaska Med. 1998

Jul-Sep;40(3):55-62.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26069028 Dietary restriction

causing iodine-deficient goitre


More than adequate iodine intake may increase subclinical hypothyroidism and autoimmune thyroiditis. European Journal of Endocrinology (2011) 164 943-950


Vitamin D Deficiency and Its Association with Thyroid Disease. Int J

Health Sci (Qassim). 2013 Nov; 7(3): 267-275.


Abonner på mitt nyhetsbrev

Du har min garanti for at du kun vil få relevant innhold fra meg og vil når som helst kunne melde deg av om du ønsker det!

  • Facebook - Hvit Circle
  • Hvit Linkedin Ikon
  • Hvit Instagram Ikon

©2020 Silje Helle Hansen - Made by Frk Hjortland