• Silje Helle-Hansen

Hvorfor kaloritelling er utdatert!


Kalorier. Et tema som har blitt veldig omdiskutert.


Først og fremst; Hva er egentlig en kalori og hvorfor er vi blitt så opptatt av å telle dem? En kalori = energi som trengs for å varme opp et kilo med vann, 1 grad celcius.


Historisk sett ble uttrykket kalorier først brukt i Frankrike i 1820 av en fransk entreprenør, og ble popularisert i forbindelse med mat av Professor Wilbur Atwater i 1887. På starten av1900 tallet ble faktisk mer enn 50% av inntekten av en gjennomsnittsfamilie brukt på mat, og kalorier ble brukt til å regne hvordan de fikk mest mulig igjen for pennyene sine. Altså hvor mye "energi/kalorier" de fikk per penny, for så å kunne sett opp et fornuftig budsjett for mat. Dette ser vi dessverre effektene av i dag, vi ser at den maten som er mest bearbeidet og mest kaloririk, også oftest er den billigste. Dette utgjør faktisk et stort samfunnsproblem da statistikken viser at mennesker med lavest kjøpekraft og lavest utdannelse er de med størst overvekt og flest livsstilssykdommer. Den billige bearbeidede maten er billig å produsere og har derfor lavere verdi. Men i dagens samfunn er det ikke kaloriene som er viktig å telle! Det er næringsverdien! Verdien på bearbeidet og kaloririk mat er lavest i form av både kroner og næringsstoffer. Kalorier teller kun makronæring, og ikke det som teller så MYE mer for å forebygge sykdom: Mikronæring. Mikronæring sier noe om hva maten inneholder av vitaminer, mineraler og fytonæringsstoffer. En annen ting som er så utrolig viktig å forstå når det gjelder næringsinntak også, er at alt det vi putter i munnen bærer med seg kjemiske signaler som kommuniserer med alle cellene i hele kroppen vår.


Mat er ikke bare kalorier. Det er så mye mer!


La oss først se på hva KALORIER, IKKE viser:

1. MIKRO næringsstoffer som vitaminer, mineraler, enzymer og fyto næringsstoffer.

2. Hvordan den aktuelle maten påvirker metthetsfølelsen vår.

3. Hvordan forskjellige råvarer påvirker og samvirker med HVERANDRE inne i kroppen.

4. Smak og glede ved å spise den.

5. Hvilke kjemiske signaler den aktuelle matvaren sender til cellene våre.


Disse 5 punktene er utrolig viktige å ta til etterretning dersom vi ønsker å fremme vår egen helse med maten vi spiser! Så hvorfor telle kalorier i det hele tatt? Vel, siden overvekt har utviklet seg til å bli et så stort helseproblem - så har kaloritelling blitt brukt som et verktøy for å skape energi-underskudd i kroppen. Energi-underskudd betyr at man skal forbrenne mer energi enn det man får inn. Tanken bak det er at kroppen er statisk som en bankkonto, ta ut mer i form av energiforbruk/trening, enn det du setter inn i form av kalorier. Dette fungerer, på kort sikt! Stanser du å spise vil selvsagt kroppen tære på reservene, det er bare å se tilbake på bilder fra mennesker som er holdt i fangenskap f.eks i konsentrasjonsleir uten tilstrekkelig næringsinntak. De ble undervektige. Så ja, det virker i prinsippet. Men det virker ikke som livsstils eller slanke-strategi. Det virker heller ikke som helse-strategi! Hvorfor? Fordi kroppen ikke er dum! Studier viser at energi-underskudd, som er hele poenget med kaloritelling, fører til at kroppen stenger ned andre prosesser for å spare energi. Mennesket har overlevd her på jorden i tusenvis eller millioner av år (ut fra hvilke kilder man hører på), så kroppen vår er designet for å tåle både oppturer og nedturer uten å gå under som art. Og kroppens strategi for å takle energi-underskudd er å stenge av andre prosesser!

En av kroppens mekanismer for å takle energi underskudd, er å sette ned metabolismen/ stoffskiftet for å hindre at vektreduksjonen blir for stor.

Stoffskiftet styres av hormoner som produseres av en liten sommerfugl-formet kjertel som sitter i halsgropen. Skjoldbruskkjertelen produserer hormoner som bestemmer hvordan cellene skal bruke energi.


Skjoldbruskkjertelen tar opp jod fra maten vi spiser, og transformerer det til hormonene tyroksin (T4) og trijodtyronin (T3). Men fordi jodmangel er svært utbredt i dagens samfunn , er det mange som ikke har en optimal produksjon av disse hormonene. Dette blir i mange medisinske miljøer definert som jod-resistanse. Dersom skjoldbruskkjertelen fungerer optimalt, vil T4 omgjøres til såkalt «fritt T3» i vevene, og spesielt i leveren. Fritt T3 er ikke bundet til et protein, og er meget metabolsk aktivt i kroppen vår. Fritt T3 er en viktig nøkkel til vektregulering, energi og humør. Men lave nivåer av fritt T3 vil ikke bare føre til redusert energi og utfordringer med vektreduksjon, det vil også føre til utfordringer med hjertet, hjernen og andre indre organer.


En optimalt fungerende skjoldbruskkjertel er derfor en viktig indikator på vår generell helsetilstand! I tillegg til jodmangel, er lavkaloridietter en viktig grunn til at vi kan produsere for lite T3. Reduserer man energi inntak i mer enn 96 timer i strekk, vil nivået av det energi givende frie T3 synke kraftig. Bare dette er i seg selv en viktig grunn til å ikke bruke kaloritelling som strategi for vektreduksjon. Her er syklisk faste en smartere tilnærming (mer om det i et annet innlegg). Men kroppens endring av prosesser i respons på energi underskudd er ikke den eneste grunnen til at kaloritelling er utdatert. Her har du enda flere grunner;

Kaloritelling er upresist. Atwater sine lister over kalori-innhold fra over 100 år siden blir fortsatt brukt i mange tabeller. Men han fant faktisk ut at samme matvare kan variere veldig i energi innhold. Siden den biologiske komposisjonen er så forskjellig selv for en og samme matvare, er det veldig vanskelig å oppgi helt nøyaktig innhold av kalorier. Man er ikke det man spiser, men det kroppen tar opp! Næringsopptak og kalori-opptak varierer mye fra person til person. Du kjenner sikkert den "tynne stilken" som spiser enorme mengder av mat og fortsatt er like tynn? Eller den litt lubne personen som prøver å begrense inntak så mye som mulig, men likevel ser ut til å legge på seg bare av å se på en sjokolade? Dette har mye med tarmfloraen å gjøre. Det er en del spennende forskning på gang på dette området hvor man ser sammenheng mellom tarmflora, sykdom og vekt (mer om dette temaet i et annet innlegg!.)


Måten maten blir tilbered på har mye å se for næringsopptaket og kalori innholdet. Både oppvarming, sammensetning av forskjellige matvarer i et måltid, samt oppkutting av maten kan endre kaloriinnholdet og kroppens evne til å ta opp næring og kalorier fra maten!

Mangel på visse næringsstoffer kan ha stor påvirkning på kroppens forskjellige systemer, som f. eks hormon systemet. Visse næringsstoffer er helt essensielle for at kroppens systemer skal fungere optimalt. Jodmangel kan som nevnt påvirke metabolismen. Men også ubalanse eller mangel på andre essensielle næringsstoffer kan ha masse å si for om kroppens systemer fungerer som de skal. I slike tilfeller vil det ikke hjelpe å redusere kaloriinntaket, men øke næringsinntaket og hjelpe kroppens systemer tilbake i balanse!


Så hva kan du gjøre istedenfor å telle kalorier da? Dette er selvsagt et svært omfattende tema, så følg med på flere innlegg for å lære mer. Men om du ønsker vektreduksjon på en helsefremmende måte, kan du begynne å telle næringsstoffer istedenfor kalorier! Prøv å tilføre så ren mat som mulig, minst mulig bearbeidet mat, og mest mulig mikro næringsstoffer. Noen sverger til komposisjoner av makro næringsstoffer, og dette er veldig individuelt, så finn en makrosammensetning som passer for deg. Men lite bearbeidet-, men nærings-tett mat vil fungere for alle, uansett hvilken makrosammensetning du velger. En annen viktig faktor er å sette fokus på å bygge opp en optimal tarmflora. Tarmfloraen styrer mye mer enn det man tidligere har trodd, så sørg for at tarmbakteriene dine er lykkelige (mer om det i et annet innlegg).


Sørg for å jobbe med et optimalt næringsopptak ved å være i balanse mellom omega 3 og 6 på cellenivå (se eget innlegg om dette), og reduser jod-blokkerende matvarer, spesielt kan det være smart å kutte ut hvetegluten og soya så mye som mulig da disse kan hindre jodopptak for skjoldbrusk kjertelen.

Hold deg unna lavkalori dietter eller ekstreme dietter som kutter ut en hel næringsgruppe (for en optimal metabolisme trenger vi fett (BÅDE mettet og umettet!), proteiner og karbohydrater!) - prøv heller rotasjonsdietter som kutter ned på inntaket noen dager, men så øker inntaket igjen for å unngå for lave T3 nivåer i kroppen.


Hold deg unna pro-inflammatorisk mat som vegetabilske oljer, trans-fett, soya, prosessert kjøtt (prøv å finne økologisk og gressforede kilder), raffinert mat, for mye sukker og kunstige søtnings stoffer.


Lyst å lære mer? Følg med på nye innlegg, og se litt på disse kildene: - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5781054/

- https://www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181211103139.htm

- https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1014296?query=TOC#t=articleTop

- Atwater, W.O. & Woods, C.S., 1896. The Chemical Composition of American Food Materials. Bulletin 28. USDA. Washington, D.C.: Government Printing Office - Bender, M.M & Rader, J.I., 1998 (updated 2003). Guidance for Industry: Nutrition Labeling Manual – A Guide for Developing and Using Data Bases. - College Park, MD: U.S. Food and Drug Administration. Section 23CRF101.9(g) - Greenfield, H., 2003 (updated 2014). Food composition data: Production, management and use. Burlingame, B.A. & Charrondiere, U.R. (Eds.), Rome, Italy.: Food and Agriculture Organization of the United Nations. - Baer DJ, Gebauer SK, Novotny JA. Walnuts Consumed by Healthy Adults Provide Less Available Energy than Predicted by the Atwater Factors. J Nutr. 2016 Jan;146(1):9-13. doi: 10.3945/jn.115.217372. - Baer DJ, Gebauer SK, Novotny JA. Measured energy value of pistachios in the human diet. Br J Nutr. 2012 Jan;107(1):120-5. - Livesey G. A perspective on food energy standards for nutrition labelling. Br J Nutr. 2001 Mar;85(3):271-87. Review. - Livesey G. Metabolizable energy of macronutrients. Am J Clin Nutr. 1995 Nov;62(5 Suppl):1135S-1142S. Review. - Livesey G. The impact of complex carbohydrates on energy balance. Eur J Clin Nutr. 1995 Oct;49 Suppl 3:S89-96. Review. - Menezes EW, Grande F, Giuntini EB, Lopes Tdo V, Dan MC, Prado SB, Franco BD, Charrondière UR, Lajolo FM. Impact of dietary fiber energy on the calculation of food total energy value in the Brazilian Food Composition Database. Food Chem. 2016 Feb 15;193:128-33. - Novotny JA, Gebauer SK, Baer DJ. Discrepancy between the Atwater factor predicted and empirically measured energy values of almonds in human diets. Am J Clin Nutr. 2012 Aug;96(2):296-301. doi: 10.3945/ajcn.112.035782. Epub 2012 Jul 3. - Nestle, M. & Nesheim, M. 2012.Why Calories Count: From Science to Politics. London, England: University of California Press. - Zou ML, Moughan PJ, Awati A, Livesey G. Accuracy of the Atwater factors and related food energy conversion factors with low-fat, high-fiber diets when energy intake is reduced spontaneously. Am J Clin Nutr. 2007 Dec;86(6):1649-56. - Carmody RN, Wrangham RW. The energetic significance of cooking. J Hum Evol. 2009 Oct;57(4):379-91. - Carmody RN, Weintraub GS, Wrangham RW. Energetic consequences of thermal and nonthermal food processing. Proc Natl Acad Sci U S A. 2011 Nov 29;108(48):19199-203. - Groopman EE, Carmody RN, Wrangham RW. Cooking increases net energy gain from a lipid-rich food. American journal of physical anthropology. 2015;156(1):11-18. - Jumpertz R, Le DS, Turnbaugh PJ, Trinidad C, Bogardus C, Gordon JI, Krakoff J. Energy-balance studies reveal associations between gut microbes, caloric load, and nutrient absorption in humans. Am J Clin Nutr. 2011 Jul;94(1):58-65. - Heymsfield SB, Pietrobelli A. Individual differences in apparent energy digestibility are larger than generally recognized. Am J Clin Nutr. 2011 Dec;94(6):1650-1. - Burrows, Marian. “Losing count of calories as plates fill up.” The New York Times. April 2, 1997. - Carels RA, Harper J, Konrad K. Qualitative perceptions and caloric estimations of healthy and unhealthy foods by behavioral weight loss participants. Appetite. 2006 Mar;46(2):199-206. - Carels RA, Konrad K, Harper J. Individual differences in food perceptions and calorie estimation: an examination of dieting status, weight, and gender. Appetite. 2007 Sep;49(2):450-8. - Oakes ME, Slotterback CS. The good, the bad, and the ugly: characteristics used by young, middle-aged, and older men and women, dieters and non-dieters to judge healthfulness of foods. Appetite. 2002 Apr;38(2):91-7. - Feinman RD, Fine EJ. “A calorie is a calorie” violates the second law of thermodynamics. Nutr J. 2004 Jul 28;3:9.

83 visninger4 kommentarer