• siljehellehansen

Kan noe av den sunne maten du spiser faktisk ha motsatt effekt enn det du ønsker?

Oppdatert: nov. 19



I motsetning til hva mange tror, så blir vi faktisk ikke det vi spiser!


Vi blir det vi klarer å fordøye....


Men i dagens samfunn i 2020 er fordøyelsesproblemer dessverre blitt en norm, og stadig flere sliter med tarmproblematikk som irritabel tarm, intoleranser og oppblåsthet etter måltider. Det er blitt helt normalt å snakke om «sjarmen med tarmen» og om både avføringens form, konsistens og hyppighet fordi fordøyelsesproblemer er blitt så utbredt.


En av grunnene til dette er at mange mennesker i deres jakt på nøkkelen til bedre helse overdriver inntaket av sunne, men tungt fordøyelige matvarer som korn, nøtter, frø og grønnsaker i god tro på at denne maten er bra for helsen. Og det er den også, men utfordringen er at de fleste ikke har sterk nok fordøyelse til å håndtere store mengder av denne typen mat.


Faktorer som er med å svekke fordøyelsen til folk flest er lav næringsstatus, litemagesyre, en ubalansert tarmflora, en diett med lite enzymer og gode bakterier og et for høyt bruk av bearbeidet mat og antibiotika, både direkte og indirekte gjennom maten.

Hvis man spiser en såkalt «perfekt» diett med masse grønt, nøtter og «superfoods» med håp om å bli en grønn "supermann"/"superkvinne", så kan det være lurt å se litt nærmere på hvordan disse matvarene fungerer i tarmen. Selv om en matvare har en tiltalende næringsprofil er det ikke sikkert at tarmen får tilgang alle disse næringsstoffene likevel. Dette er viktig å være klar over for de som virkelig gjør en innsats for sin egen helse, men likevel ender opp i den ernæringsmessige «rennesteinen» til tross for iherdig innsats på matfronten.

Ofte begynner en interesse for helse og kosthold med at man selv opplever diverse helseplager, overvekt eller noen i nær familie går igjennom en helsekrise. Ved alle former for redusert helse eller overvekt, vil fordøyelsen og/eller metabolismen være utsatt for stress.


Stresset ved den utfordrende helsetilstanden fører til at kroppen delegerer mindre energi til selve fordøyelsen. Dette kan medføre mindre magesyre, noe som gjør at maten ikke blir tilstrekkelig brutt ned i magesekken. PH blir derfor også feil i resten av fordøyelses systemet, som skaper ubalanse i tarmfloraen. Man vil ha mindre fordøyelses enzymer i tynntarmen til å bryte ned karbohydrater, og det vil produseres mindre galle for å bryte ned viktige fettstoffer. Dette fører til generelt dårlig fordøyelse og ubalanse i tarmens bakterieflora. Uten en god fordøyelse og en god tarmflora vil man ikke få god helse uansett hvor sunt man spiser.

DERFOR ER GOD FORDOYELSE EN GRUNNLEGGENDE FAKTOR

Dette er grunnen til at vi begynner livet med morsmelk, og går over til lett fordøyelig mat som første føde. Hvis man går for fort frem med hva man gir et spedbarn, vil det fort vise seg helt ufordøyde elementer ved neste bleieskift, mat som bare har gått rett igjennom systemet. Visse typer mat er altfor tungt fordøyelig for spedbarn, men også for mange voksne.

Hvis vi ser tilbake på hvordan mange tradisjonelle kulturer spiste, så vil vi se at når de brukte tungt fordøyelige matvarer som korn, nøtter, frø og grønnsaker, så brukte de spesielle tilberedelses metoder før de spiste det.


Noen av disse tilberedelses metodene brukte de flere dager på, noen ganger opp til en uke!


Hvis du vil bedre din fordøyelse kan det være lurt å ha i tankene at det er ikke næringsinnholdet i en matvare som er viktig, men næringstilgjengeligheten som er viktig. Dette var kjent kunnskap i «gamle dager», men i dagens samfunn ser det ut til at denne viktige kunnskapen dessverre har forsvunnet!

Eksempler på tungt fordøyelig mat er ubehandlet korn, nøtter, frø, quinoa, en del rå grønnsaker og pasteuriserte melkeprodukter.


Det finnes mange raffinerte varer som er tungt fordøyelig eller direkte skader fordøyelsen, men nå snakker vi om matvarer som i utgangspunktet er sunne og bra for oss. Disse matvarene ble i «gamle dager» syrnet, spiret og fermentert før de ble inntatt. Men i dag spiser vi store mengder av disse matvarene, uten å behandle dem først, og resultatet over tid er en redusert fordøyelse og en nedsatt metabolisme, som sakte men sikkert gir vektøkning og helseplager.

Hvis du mistenker at din fordøyelse ikke er optimal, kan det være lurt å vurdere å benytte deg av noen av de følgende tipsene for å bedre fordøyelsen:


– Kraftig reduser inntaket av raffinert mat som hel- og halvfabrikata, raffinert sukker, vegetabilske oljer og kunstige søtningsstoffer!


– Kutt ned på de tungt fordøyelige matvarene, og tilbered dem riktig når du spiser dem.

– Begynn med en fermentert mat eller drikke.

– Sørg for å ha et balansert inntak av de essensielle fettsyrene omega 3 og omega 6. For mye omega 6 fremmer inflammasjon, også i tarmen! Les mer om viktigheten av fettsyrebalanse her.


– Bløtlegg nøtter og frø før du inntar dem, og begrens inntaket av disse matvarene.

– Bruk surdeigsbrød istedenfor vanlig brød.

– Kok eller steam grønnsaker før du spiser dem, dette gjør at de er lettere å fordøye.

– Innta alltid litt fett og protein sammen med tungt fordøyelige karbohydrater (selv om de er riktig tilberedt) – det betyr at et tykt lag med ekte smør på skiven er bra for fordøyelsen ;-)

– Bruk kokosolje som tilskudd eller i matlagingen, kokosolje inneholder komponenter som støtter fordøyelsen.


Noen gode kilder om optimal fordøyelse:

– Price, WA. Nutrition and Physical Degeneration: Eighth Edition. La Mesa, CA: Price-Pottenger Nutrition Foundation (2008).

– Rubin, Jordan S., N.M.D., and Brasco, Joseph, M.D. Restoring your digestive health: how the guts and glory program can transform your life. Kensington Publishing Corp., New York, NY (2003).

Gut and Psychology Syndrome, - Dr. Natasha Campbell-McBride (http://www.gapsdiet.com/)

– The Heal Your Gut Cookbook (2014) av Hilary Boynton, Mary G. Brackett, Natasha (FRW) Campbell-McBride.

Nourishing Traditions Av Sally Fallon, Mary G. Enig, Pat Connolly (1999)

Abonner på mitt nyhetsbrev

Du har min garanti for at du kun vil få relevant innhold fra meg og vil når som helst kunne melde deg av om du ønsker det!

  • Facebook - Hvit Circle
  • Hvit Linkedin Ikon
  • Hvit Instagram Ikon

©2020 Silje Helle Hansen - Made by Frk Hjortland