• Silje Helle-Hansen

Mine topp10 tips for SUNN og familievennlig reise-mat!

Oppdatert: juni 22


Sommeren er her, og for mange betyr det reise. Enten på hytta, på fjellet eller til utlandet. Selv om reising er fantastisk gøy og det er godt med ferie for både kropp og sjel, så kan det by på utfordring for innarbeidede gode kostholdsvaner. Mange ender gjerne opp på nærmeste bensinstasjon, kiosk eller supermarked når blodsukkeret faller, magen skriker og barna sutrer. Men fortvil ikke, med litt planlegging kan du få både i pose og sekk – en fantastisk reise og samtidig et sunt og helsefremmende kosthold for hele familien. Planlegging er alltid nøkkelen til suksess! Det gjelder uansett om det er snakk om helse, business eller relasjoner. "Food prepping" har blitt et populært utrykk de siste årene. "Food prepping" betyr egentlig bare å forberede sunn mat på forhånd slik at det skal være lett tilgjengelig i en travel hverdag. Jeg pleier alltid å sette av noen timer i helgen, gjerne søndag ettermiddag, for å forberede sunn snacks eller små måltider til hele familien til uken som ligger foran. På grunn av utfordringer med intoleranser og behov for spesielle dietter da barna var mindre, så ble jeg vant til å alltid ha med noe sunn snacks i vesken eller sekken min. Dermed ble det aldri noe problem om turen ble litt lengre enn planlagt, eller barna ble tilbudt noe som ikke var bra for dem. Jeg hadde alltid et sunt, men velsmakende alternativ tilgjengelig. Mine 10 tips til deg. For å hjelpe deg å unngå å falle for fristelsene i nærmeste kiosk i sommer, har jeg satt sammen noen gode tips til sunn og næringsrik reise-mat som er lett å ta med i små reisebokser både til små og store:

1. Mini pizza.

Du kan selvsagt bruke forskjellige oppskrifter her. Selv bruker jeg en bunn som er mel- og glutenfri, og så fyller jeg på med familiens favoritter. Vi bruker en ost som er gressfora, økologisk og upasteurisert og varmer den så vidt opp slik at osten smelter litt. Men om du ikke tåler melkeprodukter, så kan den fint lages uten ost. Her finner du min oppskrift.









2. Sunne barer.

Her er variasjonsmulighetene uendelige. Jeg pleier å bruke det jeg har i huset av ingredienser, men bruker denne som basisoppskrift. Jeg pakker dem inn i svanemerket mellomleggs papir slik at de ikke klistrer seg sammen. Disse er helt topp som et lite måltid på flyet eller på fjellet.







3. Aktiverte nøtter.

Salte nøtter selges ofte som små mellommåltider på fly eller i kiosker. Men som regel er disse nøttene "badet" i helseskadelige planteoljer. Småposene med nøtter fra butikken er heller ikke aktiverte (bløtlagt på forhånd for å bedre fordøyelsen). Aktiverte nøtter er super enkelt å lage selv, og du kan krydre dem akkurat som du vil, med søtning eller kun med salt, med urter eller krydder. Lett å lage i store kvantum, og de holder seg godt. Disse nøttene er lettere å fordøye og helt uten de skadelige planteoljene. Her finner du min oppskrift på aktiverte kryddernøtter.



4. Kjeks.

Kjeks er helt topp på tur. Man kan lage dem salte og bruke forskjellig pålegg på dem, eller man kan lage dem søte og til og med blande inn forskjellige grønnsaker for å pakke dem full av enda mer næring. Jeg har sikkert hundrevis av oppskrifter på kjeks, siden jeg alltid liker å eksperimentere med nye smaker. Men her er en grei basis oppskrift som er uten mel som kan være et godt utgangspunkt. Barna digger disse!







5. Oppkuttet spekemat.

Spekemat er en gammel norsk tradisjon som dessverre har blitt litt ødelagt i den forstand at spekemat på butikkene i dag ofte inneholder nitritt, som ikke er noe bra for helsen! Spesielt ikke for barna fordi de fort passerer grensen for hva som er innenfor akseptable grenser av nitritt i kostholdet. Men noen steder kan du få tak i økologisk spekemat uten nitritt. Jeg kjøper min som regel på bondens marked, gjerne av villsau eller geit, som bare har gått ute og spist sin naturlige diett og levd et godt liv. Det som er spesielt bra med spekemat er at man får i seg masse lett-opptakelige B vitaminer og gode proteiner som er viktig både for voksne og barn. Det å spise litt salt er også positivt, dersom saltet er uraffinert. Det gir oss viktige elektrolytter som kroppen trenger, og om saltet er av god kvalitet, også mineraler. Mange foretrekker salt snacks fremfor søt, og ender ofte opp med å kjøpe potetgull i kiosken. Det er absolutt ikke et godt alternativ, da de er full av planteoljer som har vært utsatt for høy varme, samt raske karbohydrater, som ikke er gunstig. Men spekemat uten natrium-nitritt er helt topp å ha med som salt snacks. Og det er naturlig konservert og holder seg godt! Hjerne gjerne med produsenten om de har brukt uraffinert salt for å lage produktet.



6. Bær.

Dette er enkelt og greit og fullt av antioksidanter, og noen vitaminer og mineraler. Det er også oppfriskende og med mange helsefordeler. Noen ganger kan du få tak i bær av god kvalitet på en vanlig butikk. Men planlegger du litt, kan du gjerne få tak i noen som er økologisk. Om ikke, så får du i hvert fall vasket dem ordentlig hvis du ikke kjøper dem på farten. De er lett å pakke ned i små bokser slik at de holder seg i sekken eller vesken. Jeg liker å ha med blåbær, bringebær og jordbær. Merk deg at blåbær og jordbær absolutt anbefales å bruke økologisk.



7. Muffins i mange varianter.

Muffins kan lages i mange varianter, som pizzamuffins, tacomuffins, omelettmuffins eller gulrotmuffins f.eks. Her er variasjonsmulighetene uendelige. En sunn og mel-fri basis oppskrift som du kan bruke som utgangspunkt finner du her.



8. Oppkuttede grønnsaker.

Her kan du velge dine og familiens favoritter. Ikke alle tåler så godt rå grønnsaker, siden de er ganske tungt fordøyelige. Men tåler du det, er det helt supert å ha med noen pent oppkuttede grønnsaker som rå gulrot, agurk, hodekål, selleristang eller cherrytomater. Helt topp å knaske på under reisen, og dersom du velger økologisk eller hjemmedyrket er det ofte veldig smakfullt også! Gulrøttene på bildet er villgulerøtter som vi dyrket hjemme i fjor. De er utrolig lett å dyrke her i Norge, og smaker mye bedre enn alle de som selges på butikken!




9. Tørkede eplechips.

Disse er absolutt en av favorittene her i huset. Det er super enkelt å lage, smaker helt topp, spesielt hvis du drysser litt kanel over. De holder seg også godt i en lufttett boks. Jeg velger alltid økologiske epler for å unngå rester av sprøytemidler, og så liker vi å drysse litt kanel over!


10. Hjemmelagde Marshmallows.

Disse er vel mer en søtsak enn reisemat. Men jeg har funnet ut at de er super å ha med seg på tur for å unngå at barna blir fristet av fargerike søtsaker de ser på kiosken eller andre steder. Nøkkelen er å være føre var! Marshmallowene som jeg lager er både bra for magen og kan også hjelpe mot en sår hals siden de inneholder marshmallowrot. Disse kan også være superkoselig å ha rundt bålkosen hvis man er på stranden eller på fjellet. Sunne søtsaker kan også være bra reisemat!

Alle disse oppskriftene kan du klare å lage om du setter av en ettermiddag og har gjort innkjøpene på forhånd. Du kan fylle opp frysen og kjøleskapet for å ha lett tilgjengelig mat enten på småreiser, fjellturer eller på sommerferien! Uansett om du skal dra langt eller bare på en telttur i hagen, så håper jeg disse reisemat tipsene kommer godt med! Riktig god og SUNN tur ;-)