Brusende frisk, nydelig- og magestyrkende Ingefær-bobler.

Oppdatert: 20. jan.


Ingefær har i årtusener vært brukt mot mage- og fordøyelsesproblemer, for å lindre kvalme og for å minske inflammasjon eller smerte i kroppen. Jeg har alltid vært tilhenger av smaken av ingefær, litt sterkt kanskje, men i en fermentert bobledrink som denne er det både sødme, friskhet og enda flere deilige helsefordeler. En absolutt favoritt her i huset, både for store og for små! Hvis noen føler seg litt "uggen" i magen, er litt kvalm eller får litt "halsbrann", så gjør denne nydelige drinken sanne underverk! Ha gjerne en flaske stående i kjøleskapet så er den klar ved behov - ekte og velsmakende "mat som medisin", eller så kan du ha den som et perfekt og sunt alternativ til brus.


Dette trenger du: 2,5 dl skrelt og fint opphakket ingefærrot ½ kopp (1 kopp=2,5 dl) ferskpresset limejuice 1,5 dl sommerhonning eller lønnesirup 2 ts uraffinert havsalt 1 dl myse* 2 liter rent vann

* myse kan du lage ved ved å bruke økologisk kefir eller naturell yoghurt. Legg en sil over en ren bolle og legg et kjøkkenhåndkle oppi silen. Deretter tar du yoghurten eller kefiren oppi silen og lar den dryppe ned i bollen. Den klare væsken som kommer ned i bollen, kalles myse og dette inneholder melkesyrebakterier som du kan bruke som start kultur for fermenteringen. Aller best er det om du får tak i upasteurisert kefir eller yoghurt til dette, men du kan fint bruke en som du får tar i på vanlig butikk også. Noen helsekostbutikker har rene melkesyrebakterier som også kan brukes som en startkultur.

Dette gjør du: 1. Bland alle ingrediensene i en to liters glasskrukke (kjøpte mine på IKEA). 2. Rør godt rundt med en plast eller tre visp slik at alle ingrediensene blir godt blandet. 3. Dekk over med to kjøkkenhåndklær og sett to store strikk rundt 4. La det stå i romtemperatur i 2-3 dager til du ser det blir litt bobler, det betyr at fermenteringen er i gang. 5. Hell over på flasker med spennkork og sett den kaldt. Jo lengre den står, jo flere bobler utvikles. 7. Dersom du vil drikke med en gang kan det passe godt å blande ut med litt farris. Om du vil la den stå noen dager til i kjøleskapet, vil det utvikles bobler og en enda mer frisk smak. Dersom du lar den stå lenge i kjøleskapet er det viktig å løfte på spennkorken innimellom, så det ikke utvikles for høyt trykk på grunn av fermenteringen. I så fall kan du få en ufrivillig champagne effekt. 8. Kan nytes som en frisk og god drikk på egenhånd eller som en velsmakende alternativ drikke til en god middag (bare god effekt på magen og ingen "hangover"). Helsefordeler av Ingefærbobler: Både ingefær og melkesyrebakterier har mange helsefordeler, spesielt for magen. Det som skjer under fermenteringen er at de gode bakteriene som finnes i mysen «spiser opp» karbohydratene i honningen og ingefæren, og dermed produserer enda flere gode bakterier, samt karbondioksid og organiske syrer. Dette er et supert, lavkarbo og sunt alternativ til brus og andre usunne drikker! Disse ingefærboblene kan du merke som en umiddelbar lindring av vond mage eller dårlig fordøyelse. Ingefær har historisk sett vært brukt for mange av den helsefremmende egenskaper. Spesielt har ingefær vært brukt til å hjelpe på fordøyelsen, redusere kvalme, motvirke forkjølelser og influensa. Det har vært gjort en del forskning på et av virkestoffet gingerol i ingefær som har vist seg å være en sterk antioksidant med anti-inflammatorisk effekt.

Har du noen erfaring med ingefær for helsen eller for fordøyelsen? Del gjerne i kommentarfeltet!







161 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle