• Silje Helle-Hansen

Yummy barer til travle dager.

Oppdatert: feb. 28



Når man har oppdaget fordelene av sunne, gode og næringsrike mat- valg i hverdagen så skal det mye til å gå tilbake til bearbeidet eller prosessert "ferdig-mat"! Fordi når kroppen først har vent seg til å få ren og næringsrik mat over tid, så vil den ofte protestere om vi plutselig velger "kjappe løsninger" med ingredienser som går innenfor kategorien av det jeg kaller "matlignende substanser". Derfor har jeg lagt opp til noen gode vaner for at vi skal slippe å havne i situasjoner hvor enkle løsninger blir en fristelse. Det skal egentlig ikke så mye til....kun noen gode oppskrifter og litt planlegging. Løsningen min er å bruke noen timer på kjøkkenet en gang i uken for å "preppe" sunn og næringsrik mat til travlere dager! I løpet av et par timer ved kjøkkenbenken klarer jeg å fylle frysen med diverse sunne godsaker som kommer godt med i en travel uke med familie jobb, og aktiviteter! En av mine (og familiens) favoritter er sunne protein- eller energi- barer! Det er enkelt, smaker kjempegodt og er lett å fylle med masse supersunne og velsmakende ingredienser som gjør godt for kroppen og helsen vår! Denne bar-oppskriften er en av mine favoritter, så den vil jeg dele med dere i dag. Spent på om dere liker dem like godt som det vi gjør her i huset. De passer helt perfekt om du liker smaken av peanøtter og sjokolade. (de kan også lages helt uten peanøtter!) Dette trenger du (velg gjerne økologisk om du kan): 10 medjool dadler 1 1/2 ss rent kakaopulver 1 ss kanel 1 ts vaniljepulver 2 ss kaldpresset kokosolje 1 dl smeltet kakaosmør 1-4 ss kollagen peptid* 2 ss øko peanøttsmør** (pass på at det er laget av kun peanøttsmør og havsalt) 1 ts uraffinert havsalt eller mineralsalt (f.eks Himalaya salt) 3 dl aktiverte*** nøtter (jeg liker å bruke en kombinasjon av pecan, valnøtt, pinjekjerner og mandler) ½ dl sjokolade (85% kakao) kun søtet med kokossukker/eller hjemmelaget sjokolade. Smeltet i vannbad. * Kan droppes – men det gir et tilskudd av gode aminosyrer som er viktig for tarmen bl.a. ** Kan droppes om du ikke liker peanøtt smaken. *** Du kan også bruke vanlige rå nøtter, men om du bløtlegger dem over natten og deretter tørker dem på lav varme i ovnen – vil du gjøre dem lettere fordøyelige og mer næringsrike! Dette gjør du: 1. I en foodprosessor: Bland dadler, kakaopulver, kanel, vanilje, kokosolje, kakaosmør og kollagenpeptid. Kjør til alt er blitt til en tykk kakedeig-lignende masse. 2. Tilsett peanøttsmør og salt, og kjør til alt er godt blandet. 3. Hakk opp nøttene grovt med en kjøkkenkniv. 4. Bland daddelmassen med de hakkede nøttene i en stor bolle, bruk hendene til å blande alt godt sammen. 5. Legg bakepapir i en avlang ildfast glass-form (eller noe lignende) og trykk bar-massen ut til den dekker hele bunnen. Sett alt i frysen en times tid. 6. Ta ut av frysen og løft massen ut ved å ta tak i bakepapiret lags kanten. Sett på et skjærebrett og kjær opp i passende bar-størrelser eller i konfektbiter. 7. Til slutt tar du den smeltede sjokoladen og pynter hver enkelt bar (eller konfektbit) med litt sjokolade på toppen, bruk gjerne en teskje. Dette stivner raskt siden barene fortsatt er kalde fra frysen. Så kan du gjerne pakke hver enkelt bar inn i et mellomleggs papir med strikk rundt – og sette dem tilbake i frysen. 8. Så er det bare å hente frem en bar og nyte direkte fra frysen når du trenger noe sunt, raskt og enkelt! Spises disse rett fra frysen, er konsistensen litt som seig karamell – og de smaker helt nyyydelig!!

Spørs om du kanskje må lage dobbel porsjon så de ikke forsvinner før du virkelig trenger dem;-)

Siste innlegg

Se alle